Vooraf 2

20 november 2013 - Utrecht, Nederland

Terwijl uit Bali de berichten over hevige regenbuien ons bereiken gaan wij hier stug door met de voorbereidingen. Zo is daar:  Het visum aanvragen.

Omdat we voor een langere periode gaan is het noodzakelijk een visum aan te vragen voor 90 dagen. Daartoe moet je naar de website van de ambassade om online een formulier in te vullen. Voor allebei een apart formulier dus. Die formulieren druk je vervolgens af. Op dat formulier staat een code. Juist ja, twee codes. Met één code kan je, moet je, een afspraak maken om de visumaanvraag in Den Haag in te dienen. Daarvoor wordt één uur ingeruimd. Juist ja, twee uur dus. Dat kan alleen in de ochtenduren plaats vinden. De middag is gereserveerd voor het ophalen van het visum maar dat kan niet op dezelfde dag.

Een ritje met de trein naar Den Haag kost ongeveer 28 euro. Juist ja, 4 keer 28 euro  is 112 euro. En dan heb je nog de kosten van het visum die daarboven op komen. Telefonisch contact zoeken met de ambassade is ook een ramp. Voor ieder bureau lijkt er een apart nummer te zijn. Ik ben een halve dag bezig geweest om te trachten te overleggen of dit niet simpeler kon. Dat is me niet gelukt.

Nu kan je ook bij aankomst op Bali een visum kopen voor € 20,- en dat later nog eens verlengen voor ongeveer € 35,- . Dat gaan wij (laten) doen !!