Maandag

16 december 2013 - Sanur, Indonesië

Ons ontbijt bestond deze ochtend uit muesli met Griekse yoghurt. Dat heet hier anders maar het is van die dikke, als je begrijpt wat ik bedoel.

Na de koffie gaat Karin op zoek naar een massagesalon. Nou zijn die hier te kust en te keur aanwezig. Als je geen wajung  of toko hebt dan heb je waarschijnlijk een (schoonheids) salon. De salon die gekozen werd biedt alle expertises aan; massage-, beauty- en haar-behandelingen, maar ook waxen, ear candle, body scrub en aromatherapie.

Ze gaat voor de Deep Tissue Massage, vergelijkbaar met de Zweedse Massage, nou dan weet je het wel. Een uur lang enorm verwend worden en dan voor een prijs waar een Nederlandse masseuse haar bed niet eens voor uit komt. Het is weldadig om zo'n behandeling te ondergaan, verzekert ze mij. Ik kijk het nog even aan.

De tuinman Madé komt ook nog een uurtje aan het gras knippen en de borders verzorgen. Het heeft aardig geregend de laatste dagen dus het sproeien is niet zo nodig.

In de middag komt Agun, de huiseigenaar, ook weer de altaartjes verzorgen. Deze keer geen Canangs maar een mooie bloem voor ieder altaar. Ook het heilige water wordt bijgevuld. Het huisvuil wordt meegenomen en het  staat er allemaal weer fris bij. De goden mogen tevreden zijn.

's Avonds eten we bij  Pojok, een inmiddels vertrouwd adres.

1. Wim:
    Steady as she goes
    Ai Ai
  2. Freetje:
    17 december 2013
    lieve Karin, lieve George, het lijkt erop dat jullie een beetje jullie draai beginnen te vinden op Bali.
    Bali is nogal in het nieuws op het ogenblik. "Onze" André Kuipers heeft er een reportage gemaakt over de enorme berg plastic afval die is ontstaan door de grote toestroom van toeristen. Er is nog nauwelijks een goede afvalverwerking op gang gekomen. Het is dus belangrijk je boodschappentas zelf mee te nemen en je waterflesje niet weg te gooien. Ze lieten een nationaal park zien dat helemaal vol lag met met afval gevulde vuilniszakken. Plastic is het grootste probleem. En enorme vuilnisbelten met voornamelijk plastic.
    In de Volkskrantbijlage van dit weekend staat een verhaal over een internationale Green School op Bali. Dat is dan weer de andere kant. Alles aan de school is duurzaam en de lessen draaien om groen en duurzaam. Het schitterende gebouw geheel opgetrokken uit bamboe staat bij het plaatsje Ubud. Oprichter is de canadees John Hardy. ( die zijn juwelen handel verkocht om iets goeds te doen voor de wereld) De school is in 2008 geopend. Veel vakken zijn praktisch. Zoals het verbouwen van ecologische rijst. En hoe gebruik je waterkracht en zonnepanelen als energiebron.
    Toen ik dit las had ik graag even met jullie meegekeken naar dit prachtige initiatief om jonge mensen bewust te maken van deze snel veranderende overvolle wereld waarin duurzaamheid belangrijk is geworden. En het gebouw is werkelijk prachtig.

lieve groet,
    Freetje
  3. Jan en Marijke:
    17 december 2013
    Karin en George, het is mooi om te lezen en te zien wat jullie daar beleven en hoe jullie genieten. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een vreemd gevoel is je te wentelen in weelde die je in Nederland slechts kunt hebben als je puissant rijk bent.
    Het is een mooi land lijkt me.
    En je beschrijft een en ander heel levendig en boeiend.
    Groet en geniet ze,
    Jan